Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Diagnozy i Rehabilitacji

Artykuły i publikacje


GAZETKA PORADNI

Na tablicy ogłoszeń naszej poradni możecie Państwo co miesiąc zobaczyć nową gazetkę przygotowaną przez naszych pracowników. Informacje w niej zawarte zamieszczamy również na stronie poradni do pobrania. Zapraszamy do czytania.




SŁOWNICZEK

Słowniczek pojęć stosowanych w poradni oraz w opiniach psychologiczno-pedagogicznych i logopedycznych.




PUBLIKACJE




WARTO PRZECZYTAĆ

Zapraszamy do naszej nowej zakładki, na której będziemy umieszczać książki, które warto przeczytać, filmy warte obejrzenia, artykuły ze świata nauki na temat rozwoju dzieci oraz lektury, które uprzyjemnią czas dzieciom w nowym roku szkolnym 2017/2018.

Zespół Poradni nr 3 będzie propagował w tym roku szkolnym czytanie zarówno przez rodziców, opiekunów, nauczycieli jak i przez dzieci. Będziemy również zachęcać do głośnego, codziennego czytania dzieciom. Związane jest to m.in.: z realizacją podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa: “Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży”.

Zgodnie z cytatem z książki "Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania), autor: Jim Trelease.

“Naród, który nie czyta, mało wie. Naród który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, przy urnach wyborczych. Te decyzje odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji”

Dlaczego warto czytać dzieciom książki?

  • czytanie stymuluje rozwój emocjonalny dziecka, pozwala mu się identyfikować z bohaterami książek
  • buduje pozytywną więź z rodzicami
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka, rozwija adekwatną samoocenę
  • kształtuje umiejętność rozwiązywania konfliktów w adekwatny społecznie sposób
  • uczy wartości moralnych, odróżniania dobra od zła
  • rozwija wrażliwość, ukazuje różnorodność, uczy tolerancji i empatii
  • kształtuje umiejętność koncentracji uwagi, rozwija pamięć i wyobraźnię
  • buduje i poszerza zasób słownictwa biernego oraz czynnego
  • stymuluje rozwój poznawczy: myślenie logiczne, przez analogię, przyczynowo-skutkowe
  • przygotowuje do pisania i czytania
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy przez całe życie
  • jest ciekawą rozrywką, daje alternatywę dla komputera i tableta

1. Pierwszą polecaną przez nas książką jest - “Wychowanie przez czytanie”, autorki - Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska. Omawia ona wszystkie korzyści oraz zalety czytania dzieciom. Odpowiada na wiele pytań rodziców m.in.: kiedy zacząć czytać, jakie książki wybrać, dlaczego to jest tak istotne dla rozwoju dziecka. Rodzice znajdą tam złotą listę pozycji czytelniczych podzielonych według wieku dzieci.

2. Serią godną polecenia dla dzieci w wieku przedszkolnym jest: Mądra mysz – Zuzia. Opowiada ona o różnych przygodach Zuzi. Książeczki pozwalają dzieciom identyfikować się z codziennymi sytuacjami życiowymi np. wizyta u dentysty, pobyt w szpitalu, narodziny rodzeństwa, podróż samolotem. Dzięki Zuzi dzieci mogą oswoić się z nowymi sytuacjami i nauczyć się z nimi radzić oraz z przeżywanymi emocjami.

Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a większości z nas kojarzy się on z prezentami, upominkami, obdarowywaniem członków rodziny upragnionymi drobiazgami. Telewizja, strony internetowe, radio bombardują nas tysiącami gadżetów, których potrzebujemy. A dzieci w każdym wieku są bardzo podatne na wszystkie reklamy. Półki w sklepach uginają się pod ciężarem zabawek, często bardzo trudno jest podjąć decyzję, jaki prezent wybrać dla swojego dziecka. W dzisiejszych czasach bardziej liczy się ilość prezentów, im więcej, bardziej świecące, błyszczące, grające tym lepiej. Powoli zatracamy się w konsumpcjonizmie, zapominając to, co jest najważniejsze dla dzieci czyli czas spędzony wraz z rodzicami.

Opiekunowie, nauczyciele, rodzice zastanawiają się dlaczego coraz więcej dzieci ma problem z brakiem koncentracji uwagi, z pobudliwością, nadruchliwością, ze snem. A często sami dorośli, kupując “tysiące” zabawek, przyczyniaja się do tego, że dzieci mające wiele rzeczy, nie potrafią zainteresować się jednym przedmiotem.

Może dobrym rozwiązaniem na jeden z prezentów świątecznych będzie książka.

Nasze zimowe propozycje:

  1. Chłopcy, w wieku 5-7 z przyjemnością znajdą w worku Mikołaja albo pod choinką książkę: “Emil ze Smalandii” autorki Astrid Lindgren. Opowiada ona o przygodach Emila, pochodzącego ze Szwecji, który przeżywa różne perypetie, ma wiele ciekawych pomysłów, zazwyczaj kończących się dobrze. Wielu chłopców może identyfikować się z Emilem, śledzić jego przygody z zapartym tchem i uczyć się jak rozwiązywać różne konflikty i problemy.
  2. Młodsze dzieci w wieku 1-5 lat chętnie posłuchają krótkich opowiadań o Panu Kuleczce, autorstwa Wojciecha Widłaka. Jest to seria krótkich, pogodnych, śmiesznych historyjek o Panu Kuleczce i jego trójce podopiecznych.
  3. “Bajki, które leczą” autorki Doris Brett mogą pomóc wielu dzieciom zmierzyć się z przeróżnymi lękami, obawami, strachami. W książce znajdują się przygody Ani, zwyczajnej dziewczynki o brązowych włosach, mieszkającej z mamą i tatą. Ania boryka się z różnymi problemami np. boi się swojego przedszkola, obawia się ciemności, jest nieśmiała, jej rodzice się rozwodzą. Bajki zajmują się sprawami, które są istotne dla dzieci, słuchając historyjek, na poziomie nieświadomym odbierają ich przekaz i mogą potem wykorzystać je w życiu codziennym. Przy okazji rodzice mogą dowiedzieć się, jak samodzielnie konstruować bajki dla swoich dzieci.
  4. “Zabawy paluszkowe”, autorstwa Krzysztofa Sąsiadka. W tej książce rodzice najmłodszych dzieci znajdą przykładowe zabawy paluszkowe, rozwijające sprawność rąk, koordynację wzrokowo-ruchową, wzbogacające zasób słownictwa i rozwój mowy, a przy okazji są świetną zabawą w długie, zimowe wieczory. Cytując Marię Montessori, lekarza, twórczyni systemu wychowania dzieci tym systemem “The hand is the instrument of the mind” (Ręcę są narzędziem umysłu), stymulując rozwój motoryki małej, wpływamy na rozwój mowy. Przy okazji dzieci spędzają aktywny czas wraz z rodzicami, a to jest najważniejsza inwestycja w ich przyszłość.
  5. Rodzice może znajdą czas, żeby w zimowy wieczór obejrzeć film “ My name is Khan”. Jest to poruszający film, opowiadający historię młodego człowieka, cierpiącego na zespół Aspergera. Jednocześnie pochodzi on z Indii, jest Muzułmaninem. Widzowie mogą zobaczyć świat oczami osoby zmagającej się z tym syndromem oraz śledzić reakcje otoczenia na nietypowe, dziwne, irytujące nas zachowania.

Wiosna już tuż, tuż, większości z nas kojarzy się ona z ruchem na świeżym powietrzu, z bieganiem, jazdą na rowerze, z coraz dłuższymi dniami. Po dawce aktywności fizycznej dzieci chętnie wysłuchają w ramionach rodziców wciągającej, wesołej książki albo wierszy.

21 marca to Światowy Dzień Poezji. Pierwszy dzień wiosny jest dobrym momentem do zapoznania dzieci z wierszami naszych, polskich poetów. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Jego celem jest promocja czytania, pisania, słuchania poezji na całym świecie.

Poezja sprzed ponad pół wieku nie przedawniła się, dalej jest aktualna i tak samo jak wówczas bawi oraz uczy życia, tolerancji wobec innych i tego, że świat dookoła jest piękny. Wierszyki dla dzieci są szczególnie lubiane przez najmłodszych. Są krótkie, szybko wpadają do ucha, łatwo można się ich nauczyć, dzieci słuchając ich, ćwiczą pamięć, uczą się rozpoznawać głoski, kojarzą słowa z ich znaczeniem. Czytanie wierszy jest świetnym sposobem na wyciszenie przed snem.

Zgodnie z powiedzeniem “czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, im wcześniej zapoznamy dzieci z poezją, dostosowaną do ich możliwości, tym większa szansa, że w przyszłości chętnie będą po nią sięgać.

Nasze, wiosenne propozycje:

  1. Joanna Papuzińska – “Śpiące wierszyki”. Zbiór wesołych, ciepłych, zabawnych kołysanek dla najmłodszych dzieci. Idealne, wyciszające wierszyki na dobranoc.
  2. Julian Tuwim. Wszystkie dzieci z przyjemnością wysłuchają wierszy “Lokomotywa”, “O Zosi Samosi”, “ Rzepka”, “Bambo” “O Grzesiu – Kłamczuchu” i wiele innych. Utwory poruszają tematy, które są bardzo bliskie wszystkim dzieciom. Uczą zrozumienia, szacunku i sympatii do świata w przystępnej i ciekawej formie. Odbiorcy słuchając utworów, poznają i utrwalają nazwy przedmiotów, warzyw, zwierząt.
  3. Julian Tuwim – “Pan Maluśkiewicz i wieloryb”. Starsze dzieci z pewnością chętnie poznają niezwykłe przygody pana Maluśkiewicza, który postanawia zobaczyć na własne oczy wieloryba.
  4. Utwory Jana Brzechwy przedstawiają świat pełen przygód, w którym głównymi postaciami są zwierzęta. Wiersze takie jak: “Na straganie”, “Kaczka Dziwaczka”, “Skarżypyta”, “Kłamczucha” są nie tylko interesującą, pełną humoru rozrywką, ale też pokazują i pochwalają poprawne zachowania. Znakomity zbiór tekstów do uczenia się pięknej polszczyzny.

Nasze noworoczne, czytelnicze propozycje:

Wraz z początkiem Nowego Roku i życzeniami noworocznymi zachęcamy do zagłębienia się w świat literatury i książek. Czasami najłatwiej znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania właśnie czytając.

  1. Książka - “Nie mażę się, ale marzę o...” autorstwa Hanny Berełkowskiej. Autorka porusza temat akceptacji własnego, niepełnosprawnego syna. Opisuje wszystkie stany emocjonalne, które przeszła od momentu otrzymania diagnozy po trudy codziennego wychowania niepełnosprawnego dziecka.
  2. “Aspergirls. Siła kobiet z zespołem Aspergera” – Rudy Simone. Autorka opisuje życie kobiet z zespołem Aspergera, powołuje się na badania w tym zakresie, własne wspomnienia, relacje z innymi członkami rodziny. Osoby, które same mają zdiagnozowane zaburzenia ze spektrum autyzmu, albo mają kogoś w rodzinie lub zajmują się zawodowo tym zagadnieniem mogą znaleźć ciekawe i przydatne informacje na temat zespołu Aspergera u dziewczynek i kobiet.
  3. “Słoń w kolorową kratkę” - David Mckee. Książka o opowiada o słoniu, który jest inny wyróżnią się tytułową kolorową kratką, ale jest bardzo lubiany. Pewnego dnia postanawia upodobnić się do swoich przyjaciół. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie się dowiedzą, co się dzieje jak usilnie chcemy się zmienić albo dostosować do innych.
  4. “Maks, zostaje mistrzem świata” - Christian Tielmann, Sabine Kraushaar. Czytelnicy, którzy chętnie czytali przygody Zuzi, na pewno z przyjemnością sięgną po nową serię książeczek tym razie o Maksie. Zwłaszcza chłopcy będę zadowoleni, że mogą przeżywać różne przygody identyfikując się z męskim bohaterem.

Kolejny rok to nowe możliwości, ale również nowe wyzwania. Na ten okres polecamy serie książek dla dzieci, w których postacie zmagają się z przeróżnymi sytuacjami. Bohaterowie opowiadają o swoich uczuciach i emocjach, przeżywają radosne oraz trudne przygody. Dzieci identyfikują siebie oraz swoje problemy z sytuacją bohaterów, odnajdują wskazówki jak postępować.

  1. Seria o Franklinie - Bourgeois Paulette, Clark Brenda - Krótkie opowiadania o przygodach sympatycznego żółwia Franklina. Mały bohater musi poradzić sobie w trudnych dla siebie sytuacjach; m. in.: pierwsze wyjście do szkoły, pobyt w szpitalu czy narodziny siostry. Książki zawierają proste zdania, duże litery oraz kolorowe obrazki, które  wspomagają zrozumienie treści oraz wyciągnięcie prawidłowych wniosków.
  2. Kolejnymi polecanymi książkami jest Martynka - Gilbert Delahaye. Bohaterka jest ciepłą oraz wesołą postacią. Przeżywa przygody, które uczą i jednocześnie bawią. Małe czytelniczki pragną być takie jak mała Martynka – a to wspaniały wzór do naśladowania przez nasze dzieci.
  3. Seria o Basi, autorstwa Zofii Staneckiej, Marianny Oklejak opisuje życie dziewczynki w wieku przedszkolnym. Każda część przygód dotyczy innego zagadnienia, które jest bliskie naszym dzieciom; wizyta u dentysty, podróż czy przedszkole. Historie o Basi bawią a zarazem są mądre i zawsze niosą ze sobą morał.

Zastanawiają się Państwo jak zachęcić dziecko do słuchania oraz czytania książek? Oto kilka prostych rad.

  1. Od najmłodszych lat czytajcie dziecku na głos. Stanie się to naturalną czynnością dla naszej pociechy.
  2. Zacznijcie czytanie od krótkich tekstów, stopniowo wydłużając czas czytania. Nawet jeśli wydaje nam się, że nasza pociecha nie słucha, nie siada obok, nie patrzy na kartki, wciąż czytajcie. Tak naradę nas słyszy, nawet gdy wciąż się bawi.
  3. Wyłączcie telewizor – jeśli dziecko ma wybór, bajka czytana a oglądana, wiemy na co się zdecyduje…
  4. Pozwólcie wybrać książkę dziecku według jego zainteresowania.
  5. Każdą książkę czytajcie w sposób ciekawy. Zmieniając intonację głosu, zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne.
  6. Rozmawiajcie o tym co przeczytaliście, odwołujcie się do waszego życia. Dziecko identyfikuje się z bohaterami książek, który staje się jego wzorem do naśladowania.
  7. Czytajcie systematycznie.
  8. Postawmy na serię książek. Jeśli dziecko pokocha bohatera, będzie chciało poznać jego inne przygody. 
  9. W wolnym czasie rodzicu sięgnij po książkę dla dorosłych. Jak wiemy dzieci uczą się poprzez naśladownictwo, bądźmy prawidłowym wzorem dla naszych dzieci.
  10. Otaczajcie się książkami.  Niech stanął się  częścią naszego życia, będą w zasięgu ręki.

Zachęcamy do lektury!




Biuletyn informacyjny